Ville returnera säng som inte levde upp till förväntningarna – Togs upp av ARN

En missnöjd kund i Södertälje anmälde Soffadirekt Scandinavia till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, efter att ha upptäckt felaktigheter i en säng som köptes på internet.

Kunden krävde pengarna tillbaka, men företaget som har säte i Norrköping menar att sängen togs emot i juli 2020 och att reklamationen gjordes först i september samma år. Då hade ångerrätten löpt ut och av den anledningen motsatt sig kundens krav.

Kunden menar att madrassen redan från den dagen den började användas ska ha brister. Den ska ha haft en tydlig grop som medfört att det inte gick att sova i sängen utan att få ont i ryggen.

Felet ska inte ha uppkommit efter användning, inte blivit utsatt för våld eller överbelastning och att alla skötselråd har följts enligt köparen.

Nu väljer ARN att rekommendera bolaget att gå kundens krav till mötes som i första hand begär att häva av köpet.