Södertäljebo köpte mögliga soffor – Säljaren hänvisade till ARN

Arkivbild.

Det var den 3 april 2020 som en familj köpte en soffgrupp från ett företag, men redan efter en månad började småfel märkas av.

Säljaren och köparen kom aldrig överens vilket ledde till att ärendet togs upp hos Allmänna reklamationsnämnden som nu rekommenderar bolaget att gå kundens krav till mötes.

Familjens klagade över soffornas dåliga skick redan efter första månaden. Enligt köparen böjde möblarna sig efter en stunds användning och knarrade när man satte sig på dem.

Efter två månaders klagande kom företaget till slut och tittade på möblerna som ansåg att möblerna var i god skick och la ärendet bakom sig.

I oktober samma år kontaktades säljaren igen efter att kunden tyckte att det luktade konstigt från sofforna. Efter en närmare titt visade det sig att träet som man byggt upp sofforna med hade möglat.

Allmänna Reklamationsnämnden, ARN.

Familjen från Södertälje uppmanades att kasta sofforna, vilket de gjorde, och erbjöds nya.

Till en början ville familjen inte ha några nya möbler från företaget utan istället få pengarna tillbaka, vilket företaget motsatte sig till och erbjöd endast omleverans. Efter flera turer gick familjen tillslut med på att ersättas med nya möbler, men då hänvisades familjen till ARN istället.

Familjen anmälde företaget till allmänna reklamationsnämnden och i början på oktober beslutade ARN att bolaget ska låta köparen häva köpet och därmed betala tillbaka 50 000 kronor till kunden.